PERMAINAN TRADISIONAL

Permainan tradisional berupaya membentuk sebahagian daripada kehidupan yang dilalui oleh nenek moyang kita. Perkara utama yang menjamin kesinambungan permainan tradisional pada masa lalu ialah keseragaman cara hidup nenek moyang kita. Permainan tradisional juga dikenali sebagai permainan rakyat. Ada di antara permainan ini yang sekarang tidak dimainkan lagi tetapi hanya diketahui oleh ibu bapa dan datuk nenek kita sahaja. Tetapi ada juga yang masih dimainkan lagi oleh kanak-kanak sehingga hari ini. Di antara permainan itu termasuklah , congkak, wau, batu seremban, sepak raga, gasing dan lain-lain.

Thursday, March 22, 2007

Permainan Wau

Pengenalan

Permainan wau ini juga dikenali dengan layang-layang.Permainan wau amat digemari oleh penduduk-penduduk kampung. Permainan ini dimainkan sejak kurun ke 15. Wau masih digemari dan dimainkan di kawasan-kawasan seperti Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis.

Wau dicipta dalam pelbagai bentuk dan mempunyai nama tersendiri seperti wau burung, wau pari, wau katak, wau bayan, wau merak, wau kucing, wau jala budi, wau lenggang kebayan, wau sewah dan wau barat. Begitupun wau bulan sangat digemari oleh orang Melayu. Reka corak biasanya bermotifkan awan larat akan menghiasi kebanyakan wau yang dihasilkan dan diwarnakan dengan pelbagai warna. Selain dijadikan bahan permainan, wau juga menjadi hasil kraftangan dan hiasan dinding


Cara Bermain

Pada kebiasaannya wau akan dimainkan oleh dua orang iaitu seorang akan memegang wau dan seorang lagi yang dipanggil juru anjung akan memegang tali. Apabila angin bertiup maka tali akan ditarik melawan arus angin dengan cara menghulur dan menarik talinya sehinggalah wau tersebut tinggi di udara. Kilauan cahaya matahari akan menambah cantik lagi wau yang berwarna-warni itu.

25 comments:

MOHAMAD NASHAR said...

maklumat ini akan menolong saya trimas

MOHAMAD NASHAR said...

maklumat ini akan menolong saya trimas

amal said...

Yeah ...

Trimassssss..Dapat bantu ana buat folio .
Thankz again.Luv WAU

chinger said...

thank ya....
can u give me more about wau....
cos i wanna do folio....
thank

lil-heaven and devil said...

omg!! thanks SOOO much!!

amarNawEe said...

meme hok ni lar kawe nok cari buat folio sejarah form 3!! TQ.

qiewla said...

hehe..sy mmg perlukn mklumat ni tuk folio sej sy..thanks!<3..

whitecoco said...

weyh...tlg jap cqi bahan utk elimen 1...elimen 2 no prob..hahaha..bez giler...

winter said...

fuuuh.....nasib baik ade maklumat nih
kalo tak cane lar nak wat folio sej....

fieza said...

thnxs..mdah skit kje ak..

fieza said...

thnxs..

irshad3is said...
This comment has been removed by the author.
irshad3is said...

alhamdulillah akhirnya jumpa jua apa yg diimpikan..terima kasih...

pua said...

thank you so...much!!!

koh_peifen said...

maklumat ini akan menolong saya kerana buat kerja sekolah la ....

baby said...

information nie sgt berguna dan ia akan membantu saya dalam menyiap kan kerja khusus sejarah tingkatan 3... 10q

iskandariyy said...

SYUKRAN SBB MAKLUMAT INI DPT MEMBANTU MENYIAPKAN FOLIO.BUDAK MTS

devil_boy_rain said...

maklumat ni banyak membantu untuk buat kerja kursus PMR .TQ

fazrul afiq said...

tlng la saya, cari elemen 2... elemen 1 pun susah nak cari....
pleaz!!!.....

fazrul afiq said...

askum...member2 semua tlng la saya cari elemen 2... elemen 1 pun susah nak cari. klu ade nak tlng. tlng cari tentang wau...
tlng ye member2 semua..
sekian,

Kei said...

thx you so much cos it can help me to do my folio .

thx.=^ ^=

qwf said...

Terima kasih. Memang menolong untuk membuat karangan.

qwf said...

TQ>>> :)

高琼 said...

terima kasih banya! dapatlah maklumat yang berharga.

ipinaddmath said...

terima kasih , saya ambil maklumat nya.